اجتماعیاخباراستان هاگزارشویژه

اجرای ۱۲۰ سامانه نظارت تصویری و ثبت تخلف دیگر در تقاطع‌ها و خیابان‌های شهر تا پایان سال 

در جلسه‌ی این هفته‌ی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز مطرح شد؛ 

به گزارش پارسیان به نقل از شهرمردم، با راه‌اندازی سامانه‌ی جدید، تاکسی‌های زرد شیراز هم اینترنتی می‌شوند، به گزارش جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم، از ایجاد مسیرهای دسترسی به ورزشگاه پارس تا اجرای پروژه‌های جدید و به سرانجام رسیدن برخی پروژه‌های در دست اجرا تا پایان سال از جمله مواردی بود که در جلسه‌ی این هفته‌ی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز مطرح شد.

نایب‌رئیس شورای شهر شیراز و عضو این کمیسیون در این جلسه با اشاره به برخی پیشنهادات مطرح‌شده برای برون‌رفت ورزشگاه پارس از وضعیت فعلی ترافیکی در هنگام بازی‌ها گفت: در این جلسه پنج طرح و پیشنهاد در خصوص حوزه‌ی حمل‌ونقل از جمله مسیرهای دسترسی و طرح‌های هندسی مطرح شد که هرکدام چند پیوست دارد و جهت اجرای هرچه بهتر آن‌ها، بهتر است یک نامه رسمی به شورای تأمین زده و از این پنج راه یکی انتخاب شود.

محمدتقی تذروی ادامه داد: زمانی نهایتاً ۲ هزار نفر به ورزشگاه حافظیه می‌آمدند اما امروز در بازی‌های عادی هم کمتر از ۲۰ هزار نفر نمی‌آیند و هرچه بازی حساس‌تر، تعداد بیشتر، چون هم فضای ورزشگاه خوب است و هم پس از سال‌ها یک تیم لیگ‌برتری داریم.

وی افزود: اگر امکانات مهیا باشد، مردم هم همکاری می‌کنند. البته می‌شود با برخی اقدامات ساده هم بسیاری از مشکلات را حل کرد. مثلاً در پل ورودی بزنید «پارکینگ مجموعه به این سمت»، این کار باعث می‌شود که آن‌ها دیگر به سمت ورزشگاه نرفته و مستقیم به سمت پارکینگ بروند.

تذروی در خصوص یکی دیگر از مباحث مطرح‌شده در این جلسه، درباره‌ی‌ راه‌اندازی تاکسی اینترنتی و تأثیر آن بر حذف تاکسی‌های خطی و گردشی، با اشاره به کاهش خطوط ویژه تاکسی گفت: البته ما هنوز خط ویژه داریم و هرجا خط ویژه باشد، تاکسی خطی هم کار می‌کند و هرچه خط ویژه بیشتر، تعداد تاکسی خطی بیشتر؛ چون این یک امتیاز است. قبلاً ما تعداد بیشتری خط ویژه‌ی تاکسی داشتیم که تعطیل شدند و اگر باز خط‌ ویژه‌ها فعال شوند، ارزش تاکسی و مسافرانشان بیشتر می‌شود و تاکسی‌ها انگیزه‌ی بیشتری برای کار پیدا می‌کنند و می‌توانیم نقاطی را برای فعالیت تاکسی‌های خطی در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز نیز در این رابطه گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی با ناوگان تاکسیرانی چند آسیب و مشکل دارد. ابتدا اینکه هم‌اکنون نیز تعداد زیادی از تاکسی‌های ما عضو پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی هستند. این در حالی است که پروانه‌ی آن‌ها به‌عنوان تاکسی گردشی صادر شده و کار اینترنتی برای آن‌ها تعریف نشده است؛ پس بهتر است ابتدا آن‌هایی که در این پلتفرم‌ها عضو هستند به کمیته انضباطی فراخوانده و برخورد لازم انجام شود.

رضا محمدیان افزود: نکته‌ی دوم این است که اکثر تاکسی‌های ما فقط به‌صورت دربستی کار می‌کنند و عملاً تاکسی‌های خطی بسیار کمرنگ شده یا کلاً وجود خارجی ندارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر شما بخواهید مابقی تاکسی‌هایی را که هنوز اینترنتی نشده‌اند هم خودتان اینترنتی کنید، دیگر تاکسی گردشی و خطی باقی نمی‌ماند، در حالی که همه‌ی مردم توانایی استفاده از تاکسی دربستی را ندارند و اتوبوس هم به اندازه کافی نداریم.

محمدیان گفت: مخالف ایجاد پلتفرم تاکسی اینترنتی برای تاکسی‌های شهر نیستیم، اما نباید این کار باعث شود تاکسی‌های خطی از بین بروند. شما در کنار این کار، طرحی بیاورید که به تاکسی‌های خطی با سوبسیدهای خاص کمک شود و به تاکسی خطی انگیزه بدهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این رابطه گفت: پلتفرم اینترنتی تاکسی‌ها در حال تهیه است و لایحه‌ی آن برای ارائه به شورای شهر شیراز در حال آماده‌شدن است. با اجرای آن، تاکسی‌ها به‌جای سایر پلتفرم‌ها باید در این پلتفرم جدید که زیر نظر شهرداری است فعالیت کنند. البته فعالیت تاکسی‌های گردشی سر جای خود باقی است.

محمد فرخ‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ما ۱۳ هزار تاکسی در شیراز داریم که ۶ هزار دستگاه فعال و سه هزار دستگاه عملیاتی هستند و مابقی فرسوده و از رده خارج هستند.

وی با اشاره به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مشهد و همکاری تاکسی‌های این شهر گفت: یکی از ویژگی‌های راه‌اندازی این اپلیکیشن این است که چون خودروهای زیرنظر آن تاکسی رسمی هستند، برای مسافران امنیت بیشتری دارند و خیال آن‌ها از بابت راننده راحت است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر فعالیت و نرخ‌گذاری سایر پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی به شهرداری‌ها واگذار شده، از پایین‌تر بودن و واقعی‌تر بودن نرخ کرایه‌ها در این پلتفرم گفت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در گذشته حذف سازمان تاکسیرانی بود. معتقدیم این سازمان باید احیا شود، چرا که اگر احیا نشود، زیر بار فشار تاکسی‌ها له می‌شوند. این سازمان اگر باشد، آن‌قدر قدرت دارد که به همه‌ی‌ امور تاکسی‌ها رسیدگی و بر آن‌ها نظارت کند. احیای سازمان تاکسیرانی از احیای سازمان بافت فرسوده و موتوری مهم‌تر بود.

فرخ‌زاده در خصوص مشکلات ترافیکی محدوده‌ی اطراف ورزشگاه پارس هنگام بازی‌های فوتبال هم گفت: در این زمینه شاهد بودیم کسانی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کردند، نیم‌ساعته به خانه رسیدند. در بازه‌ی زمانی بازی‌ها، در هر رام مترو ۱۴۰۰ نفر جابجا می‌شدند و حالا این را محاسبه کنید با هر اتوبوس که ۴۰ نفر ظرفیت داشت و هر میدل‌باس که ۲۰ نفر ظرفیت داشت. به همین منظور، تقاضا داریم که حداقل یک رام قطار مترو دیگر به خط ۲ افزوده شود تا مشکلات کمتر شود.

وی با اشاره به فعالیت یک‌صد دستگاه اتوبوس در زمان برگزاری مسابقات در این محدوده و اجرای مسیرهای جدید و طرح‌های ترافیکی در دست اقدام افزود: معتقدیم برای رفع مشکلات اطراف ورزشگاه ـ که در آینده هم بیشتر می‌شود ـ باید رینگ دوم به موازات کمربندی در پشت ورزشگاه و کرونی تا پل فسا احداث شود و مردم نیز مسافتی را از ورزشگاه تا پارکینگ و وسایل حمل‌ونقل عمومی پیاده‌روی کنند.

وی با اشاره به تمدید توافق‌نامه همکاری ساخت کمربندی شمال‌شرق و فعالیت شرکت جدید در آینده‌ای نزدیک گفت: کمربندی محور شمال‌شرق با همکاری شهرداری شیراز، شرکت زیرساخت‌ها و راه‌وترابری به طول ۲۲ کیلومتر از محور ورودی شمال شهر از زیباشهر آغاز و پس از عبور از جاده‌ی خرامه به ورودی شرقی شهر منتهی می‌شود. بخش ابتدایی آن تا جاده خرامه قبلاً اجرا شده و دو قطعه آن باقی مانده که بخش زیادی از آن شامل اجرای زیرسازی، سه تونل و پل‌ها انجام شده است و با تکمیل آن، شهر شیراز نفس می‌کشد.

فرخ‌زاده گفت: هنر ما تنها باز کردن و ساخت خیابان نیست، بلکه رفع مشکلات ترافیکی با استفاده از علم روز است. یکی از پروژه‌های دیگری که ما در آن با وزارت راه‌ و شهرسازی همکاری داریم، تعریض ۹ کیلومتر از کمربندی از سلطان‌آباد تا پل فساست که قرار است عرض آن پنج متر بیشتر شود. ما ایمن‌سازی، نصب علائم و تابلوها و نصب دوربین را متقبل شدیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ضمن ارائه‌ی گزارشی از برخی اقدامات این حوزه گفت: در این مدت اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده یا در حال انجام است؛ از جمله خرید و نصب دوربین‌های نظارتی در ۲۰ تقاطع شهر که هفت مورد آن تا هفته حمل‌ونقل و مابقی تا پایان سال تکمیل می‌شود. همچنین از یک‌صد سامانه نظارت تصویری تهیه‌شده، تا هفته حمل‌ونقل ۵۰ مورد در سطح شهر راه‌اندازی شده و مابقی هم تا پایان سال افتتاح و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به آماده‌بودن سیستم‌های نظارتی سامانه LEZ (ممنوعیت ورود خودروهای فاقد معاینه‌ی فنی و آلاینده به محدوده ترافیکی مرکز شهر برای جریمه خودروهای متخلف) گفت: علاوه بر این، امسال ساخت ۱۷ پل هوایی را در دستور کار داشتیم که هفت پل آن تا هفته حمل‌ونقل بهره‌برداری می‌شود. برای سه مورد نیز مشکل جانمایی وجود داشت که با مشخص شدن مکان آن، اجرایی می‌شود و تا پایان سال تمامی این پروژه‌ها اجرا می‌شود.

فرخ‌زاده گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های ما افتتاح ایستگاه مترو استقلال (باسکول نادر) در خط ۲ مترو است که تا دهه‌ی فجر افتتاح می‌شود اما تلاش داریم تا هفته حمل‌ونقل آن را به سرانجام برسانیم.

وی همچنین از خرید ۲۷ میدل‌باس خبر داد که ۱۷ دستگاه آن وارد شهر شده و ۱۰ دستگاه دیگر به‌زودی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر می‌پیوندند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن